Tips

TOMATER MOT KREFT !!!!

Inkluder mye tomater i ditt kosthold.

Flere studier tyder på at lycopen, som finnes i tomater og tomatbaserte produkter, kan gi en viss beskyttelse mot utvikling av prostatakreft.

En ny studie ved Northwestern University, ledet av professor Peter Gann ønsker å slå fast en gang for alle om dette er tilfelle.

Lycopen har vist seg å ha en viss effekt mot kreft i flere laboratoriestudier. Det har også vist seg at mennesker som får i seg mye lycopen gjennom kostholdet sjeldnere får lunge-, mage- og prostatakreft.

Andre undersøkelser har vist at lycopenet er mer tilgjengelig når man koker eller steker tomatene og inntar dem sammen med olje. Tomatsaus i matlagingen har også vist en samvariasjon med færre tilfeller av prostatakreft.

I undersøkelsen vil man bruke ikke-genmodifiserte tomater som er utviklet for å få et ekstra høyt innhold av lycopen

FAKTA: Tomaten regnes som den beste kilden til en av naturens mest effektive antioksidanter, lykopene. Nå viser det seg at menn som spiser mye tomat kan få betydelig lavere risiko for å utvikle prostatakreft

Artikkel hentet fra forskning.no

Får du dekket ditt behov for minst 5 om dagen?

Helsedirektoratet anbefaler minst 3 porsjoner grønnsaker (inkl. poteter) og 2 porsjoner frukt og bær daglig. Dette tilsvarer ca 750 gr. pr. dag.

Det er mange gode grunner til å øke inntaket av frukt og grønt. Selv om forskning ikke har avklart hvilke stoffer og mekanismer som gir den gunstige helseeffekten vi får via inntak av frukt og grønt - er det vitenskapelige holdepunkter for at inntaket kan beskytte mot en rekke sykdommer som hjerte- og kar sykdom, diabetes type 2 og enkelte kreftformer. (kilde: sosial og helsedirektoratet)
Vi vet at grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter er viktige kilder til kostfiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter - samt at de inneholder lite kalorier i forhold til annen mat.
Hvorfor ikke prøve en forfriskende og velsmakende smoothie ? Gå inn på smoothieguiden på www.frukt.no og finn gode oppskrifter.

Tips til 5 om dagen:

  • 1 glass juice til frokost ( ca 1.5 dl)
  • 2 typer grønnsaker til middag (ca 200-250 gr )
  • 1 gulrot til lunsj
  • 1 eple som mellommåltid
  • 1 smoothie til kvelds

Husk å pynte brødmåltidet med tomater, agurk, salat, druer mm.