Utetrening

Hvorfor trene inne når du kan trene ute?

Det er mange gode grunner til å bedrive fysisk aktivitet utendørs. Vi får med oss årstidsvariasjonene - sol, regn, vind, snø, varme, kulde og lukter - inn i treningsøkten. Det er i de siste årene - foretatt en del studier på trening utendørs - versus trening innendørs. Disse viser entydig at både det fysiske og psykiske aspektet ved utendørstrening er bedret. Forklaringsmodellen på dette antas å være - at i tillegg til fysisk anstrengelse - vil sanseappararet være aktivert på andre måter enn innendørs. (lukt, hørsel, syn osv)
De fleste av oss befinner oss store deler av dagen innendørs både på jobb og i fritiden - og at det å komme seg ut i frisk luft både er stimulerende og behagelig.
Mange mennesker har også en betydelig "sperre" for å melde seg inn på treningssentere. Det er ulike årsaker til dette - mange liker ikke trange gruppetimer med speil på alle kanter, noen liker ikke store folkemengder, noen føler seg ikke vel osv.
Uansett hvordan man velger å være fysisk aktive utendørs - enten man går en tur i skog og mark, sykler eller jogger i marka - vil den følelsen man tar med seg inn i stua etter en utendørsaktivitet - være en lystbetont følelse - som gjør det lettere å motivere seg til neste treningsøkt.

Relevant studie:
Adherence to exercise and affective responses: comparison between outdoor and indoor training. Lacharité-Lemieux, Marianne MSc; Brunelle, Jean-Pierre PhD; Dionne, Isabelle J. PhD


Foto: Eva Røgler